21.4.2014

Sunday! (4.Päivä)

Sunnuntaina arkirytmiin palattiin ryminällä. Herätys klo 7.30, aamupala ja kävely parin sadan metrin päässä asuvien Suvin ja Liun luokse. Ajoimme autolla Taivaallisen rauha aukiolle, jossa tapasimme Riikan ja hänen kiinalaisensa.

Valtava aukio, valtavasti ihmisiä, valtavan kokoisia taloja. Keskellä aukiota on hieman eduskuntataloamme muistuttava rakennus, joka on aidattu koko matkalta. Mao Tse-tung, Kiinan entinen hallitsija ja kuin jumalhahmo paikalliselle väestölle on haudattu kyseiseen rakennukseen. Vain ja yksin hän. Aukiolla oli myös sotasankareiden muistomerkki, sekä pari isoa screeniä, joissa pyöri jatkuvalla syötöllä videokuvaa Kiinan ylpeydestä Tiibetistä, jonka kuulumista Kiinaan voidaan pitää kyseenalaisena ellei olemattomana. Propagandaa, sitä riittää...

Mao Tse-tungin oma hautarakennus.
Propagandaa!
Ihmettelyn ja valokuvattavana olemisen jälkeen kiinalaisten turistien matkojen tärkein hetki. Kävely Kiellettyyn kaupunkiin, Maon kasvojen alta. Kuva Maosta tottakai, osalla Maon Punainen kirja. Ihmisten määrä kasvaa.

Ihmisiä oli ainakin tarpeeksi.
OIH!
Porttien läpi päästyämme Kiellettyyn kaupunkiin liittyy seuraamme Krista ja hänen kiinalaistyttönsä. Kielletty kaupunki oli siis aikoinaan ylimistön asuinalue ja noin parin neliökilometrin alueella asui noin parikymmentä ihmistä. Punaisia temppeliportteja, punaista muuria ja lisää punaisia temppeliportteja.
Kävelimme porttien ja temppelien läpi, kunnes saavuimme puutarhaan. Puutarhassa oli kaikenlaisia kukkia, puita, bambuja patsaita, sekä jälleen aivan valtava määrä ihmisiä. Pekingissä huomasin sen, että suurin osa turisteista on kiinalaisia, jotka ovat tulleet katsomaan oman maan historiallisia jäänteitä.
Kielletyn kaupungin kartta

Kielletystä Kuapungista poistuttuamme päätimme nousta edessä näkyvälle kukkulalle katsomaan maisemia.
Kukkulalle oli istutettu paljon erilaisia puita ja kukkia. Ihmisiä kävelemässä, valokuvaamassa vihreää luontoa, jumppaamassa ja myös me turistit.

Kielletty kaupunki avautui eteemme suurempana noustessamme korkeammalle.

Huipulta näky oli uskomattoman hieno, vaikkakin savusumu rajasi näkyvyyden noin kilometriin. Alas päästyämme otimme taksit ja matkasimme ostoskujalle, jossa oli erilaisia putiikkeja, sekä kahviloita. Valtava määrä ihmisiä jälleen, osa nyt kyllä paikallista nuorisoa!

Söimme pienessä baarissa/ravintolassa currykanaa ja riisiä. Jälleen kerran ruoka oli todella hyvää! Mausteiden määrä, maun määrä ja se tietty outo kaukainen vivahdus tekee siitä ruuasta aivan erilaista kuin suomalainen ruoka tai kiinalainen ruoka Suomessa.

Katselimme vielä hetken ympärille, kunnes palasimme kotiin autolla. Jalat aivan puhki ja silmä jo painaa.
Huomenna alkaakin sitten jo koulu!